torsdag 15. mai 2008

Dagen før dagen

Det er fredag og jeg må egentlig satt i gang tørke støv, støvsuge, vaske og rydde maskineriet, for datteren vår fyller 12 år på selveste 17. mai . Tradisjonen tro (det har nå blitt det da..) kommer hele familien ++ , det vil si nesten 30 stk, hit til oss denne dagen. Vi rekker det akkurat - mellom barnetoget hvor jeg skal være "stand in" på stortromme i år.. uhæææ.., etterfølgende aktiviteter på skolen, samt dugnad i kiosken for korpset..., - og borgertoget senere på ettermiddagen. Vi har nøyaktig 4 timer på oss.

Sa noen hektisk? Ja, men utrolig nok så pleier det å gå kjempefint. Med litt - eller alt forberedt i god tid..., så går det så fint. Det blir selvfølgelig ingen 3-retters den dagen, men varm mat blir det og kaker, masse kaker... Svigermor er veldig god å ha skal jeg si.. ;o)




Det fine med å feire bursdagen denne dagen, er at alle har mulighet til å komme og er allerede festpyntet. Så bra !! Alle er også veeeldig sultne... etter gatelangs traving i 17. mai tog, så det er bare å brette opp armene nå, å begynne med forberedelsene. I morgen - på selve dagen, har jeg som regel ikke tid til å tenke på mathandtering om morgenen. Da hersker det totale kaos her før vi skal av gårde. Den unge damen skal på med korpsuniform, 16-åringen skal vel finne noe i siste liten tenker jeg og husbonden og jeg skal tre i bunaden. Det vil si - til tross for at alle klærne henger pent og er tilrettelagt av "husmora", så hagler spørsmålene om ditt og datt og kan du hjelpe meg her og jeg finner ikke osv, osv... Den som sist kommer løpende ut i bilen rødmussete og heseblesende med sløyfa på snei og flagget opp ned, kan dere jo bare tenke dere....., mens resten av familien da sitter å venter... Men i år...., nei! Da skal alt gå så meget bedre..? Vi får se da vettu ;o)





Jeg får sette i gang "maskineriet" da....



Forresten ikke så greit akkurat nå. Pondus- katten vår , (det er en hunn, navnet skjemmer ingen;o)...) holder på å føde kattunger nå og mor må være til stede.. Viker jeg langt unna mjauer hun meg tilbake og ser med bedende øyne på meg og sier: HJELP MEG! (jeg er sikker på at det er det hun sier..;o)) Stønn - har jo ikke hjerte til å gå fra henne.... 4 unger har allerede sett dagens lys og hun er ikke ferdig enda. Bare synd hun ikke får beholde dem..., men det vet hun ikke enda.



Ha en feiende flott 17. mai alle sammen !!

7 kommentarer:

LISBETH---<-@ sa...

Ønsker deg en herlig 17 mai feiring!
Klem

chatrine sa...

Vel overstått feiring! Har du fått pusten tilbake;) Skal si det var litt av et opplegg...

Å pusen har fått alle ungene sine;) Hun må vel få beholde en da;);)

Ønsker deg en fin og avslappet søndag!
Klem fra chatrine:)

liven sa...

Heisann!! Høres ut til at du skulle ha en hesblesende dag i går. Håper alt gikk fint:O)
Også midt oppi dette føder katten......jaha ?? Hvor mange ble det ??
Ønsker deg en rolig og avslappende søndag!!

Tone sa...

Hei
Jeg syns jeg hadde mange 17.mai. med 16 gjester på tapas - sånn helt uten å ha tenkt det dagen i forveien... - men 30 - det tar jeg av meg hatten for!!

Her fryser fruen, og det spraker i peisen. Br........

Hulda sa...

Å, så søte kattunger. Får hun ikke beholde en eneste en iallefall? :)

christinasinteriør sa...

Åh så koselig da! Kattebabyer er bare så nydelige!!
Tusen takk for kjempe kos kommentar!
Ønsker deg ei nydelig uke!
Klem!

Karna sa...

Håper alt gikk bra, med kattemor og bursdagsbarn!

Kjekt med masse besøk, det er bare det at vi skal ha alt på stell før det kommer besøk, så som oftest er vi helt utslitt når besøket kommer, vi skulle vært mye flinkere å bare invitert og kost oss, så fikk støv være støv...