tirsdag 24. juni 2008

Brudeferd og bryllup


På lørdag var endelig dagen for bryllupet jeg har nevnt i tidligere innlegg . Det var et gammeldags skikkelig bondebryllup med brudeferd til kirken på stier gjennom skogen og i robåt over tjernet, innlagt kaffepause med egenbakte lefser, ferdabrygg og hyggelige aktiviteter og underholdning.





Foran og bak brudefølget gikk det en med varselskilt: "Brudeferd pågår"

Videre gikk ferden til bygdas flotte museum fra 1800-tallet hvor vi fikk servert bruragraut og spekemat med dertil egenbakte flatbrød. Det ble høye hallingkast og mye steving før vielsen i kirken utpå ettermiddagen.



Hele arrangementet ble behørig ledet av en kjøgemester som var vanlig før i tiden. Bruden overrasket alle (nesten alle.... ;o)) med å skifte fra sin egen bunad til en utrolig flott brudebunad med krone og greier til vielsen. Denne var leid for anledningen og hentet helt i Eidfjord - og det er ganske langt når vi holder til i Østfold.
Etter bryllupsmiddagen ble stakken kastet og festen fortsatte i et stort partydelt vegg i vegg med brudeparets hus, til langt ut i de små timer.



Det var med andre ord en opplevelsesrik og veldig morsom dag.

Det har blitt lite - eller dvs ingen blogging på meg de siste par ukene på grunn av dette bryllupet. Jeg var forlover for bruden og ganske involvert i planene og har hjulpet til en del. Det har vært koselige forberedelser og mange hyggelige stunder.




Her får dere et lite innblikk i noe av forberedelsene som ble gjort - koselige bordkort ble laget - snapsglass på hode med flosshatt og skjerf med tinnknapp til herrene og gullkrone med telys til damene. Alle serviettene var hvite og ble stemplet slik dere ser med bunadkledd brudepar.

Nå er hverdagen igjen kommet i det "normale" siget og endelig kan jeg kose meg på besøk hos mange av dere i blogglandia igjen. :O)
Ha en fin uke alle sammen !!

14 kommentarer:

Hespe sa...

Gu' så gøy det må ha vært å være i det brullupet, og ikke minst få lov til å være med på planlegging og pynting mm. Masse jobb, men akk så gøy det må ha vært...!! Heldig det brudeparet!! Tenk å få gifte seg med med den rammen rundt - stemningsfult og veldig spesielt! Jeg bøyer meg i støvet, dere har vært skikkelig flinke!!

Ha en flott dag videre!

Klemmer :o)

Nyperosa sa...

Hei,

veldig så heldig
du har vært, som
har fått være med
på alt dette.

Har selv vært
i skikkelig bonde-
bryllup, men ikke
i Hardangerstil : )

Au revoir.

tinemor sa...

Noe så gøy og gjennomført!!!
Skjønner at her har det vært mange og lange forberedelser.
Så gøy det ble vellykket.
Da er man sånn god-sliten etterpå ;-)

hannemor sa...

Hei igjen Heidi, og takk for hilsen. Det stemmer det, du var inne på badestrandinnlegget mitt ja,.du har vært mye på disse trakter i barneår? Ja stranden vi var på heter Ølbergstranden..og det ligger en som heter Bore der også, og Solastranda selvfølgelig! (:
ja ikke sant det er kos med torg...de står der dag ut og dag inn, i storm som i sol, og har alltid et smil til kundene. Vi har jo fisketorget også her, skikkelig flott er det blitt. Kommer nok flere stavangerbilder snart,,,nå er jo stranvolleyfesten i gang,,,og da syder jo hele byen!

Men tilbake til deg,,,for et flott bryllup det ble da..ja jeg fulgte jo med i forberedelsene. Kan tenke meg du er glad detr er over også. Skikkelig gjestebud dette!! Romantisk og høytideligt! Bra jobba!

Ha en fin kveld videre Heidi.

Tone sa...

Har fulgt dine forberedelser - så flinke dere har vært! Regner med at bruden virkelig setter pris på å bli SATT SÅ PRIS PÅ av gode venner! Vakkert og staselig hele greia- snakk om å få et minne for livet!

Jeg er ikke veldig mye på bloggen for tida, det gror ihagen, og ugresset har også en tendens til å dukke opp-.
I kveld har vi sittet ute under pergolaen og nytt de første Lykkefund-rosene som klatrer over alt, -sammen med et glass rødvin i solnedgangen. Slett ikek verst. Man trenger jo ikke nødvendigvis å ha starta ferien for å nyte at det er sommer!
I morra skal jeg på båttur på slusene i Halden, gleder meg til tur med jobben.
Ha en fin uke! Tone i Ås

jorunnslilleverden sa...

Hei Heidi, en liten hilsen fra Indre Østfold her ;0) For et utrolig bryllup! Det vil nok huskes lenge av både brudepar og gjester, og de som forberedte det. Moro at gamle skikker ikke blir helt glemt.
Ha en fortsatt fin dag!!

Gamlå sa...

Tusen takk for at du deler fine bilder fra bryllupet med oss. Dette bryllupet er så flott så eventyr aktig.
ha en fin dag
Gamlå

Bo med barn sa...

Tusen takk for kjempekoselig kommentar! Så hyggelige at du likte lekestuen (det gjør jeg også:)

For et fantastisk bryllup du har vært i!! Var i et lignende et for noen år siden, i Flatdal i Telemark. Det var helt magisk (og veldig varmt i bunad)!

Karna sa...

Så utrolig tøft! Nydelig dekor!

borghild sa...

Skikkelig stilig med alle i bunad, og jeg ser trønderbunaden 'min' går nesten forrerst:-)
Du får nesten ta en pust i bakken du nå, og ta deg inn litt etter alle strabasene:-) Det er ikke bare bare å arrangere bryllup, det er helt sikkert! God helg! Klem B:-)

Tiril sa...

Så flott et bryllup, kjekt å hatt en finger med .
Ligger jo masse arbeid bak, men til gjenngjeld
fine minner.
Ha en fin helg.

Randi sa...

WOW!! det må ha vært en opplevelse!! såg ut som ett eventyr bryllup.

Håper du koser deg og har en fin sommersøndag

christinasinteriør sa...

Hei!
Så koselig dette så ut da! Skjønner at dette var en opplevelse! Fint pynte også!!
Ha en fin ny uke!!

Living White sa...

OI for et fint og utradisjonellt bryllupp. Så direkte vakkert ut. Likte borddekkingen også, virkelig flott. Kan godt skjønne du kosa deg der ja....

Nå er Bulgariaturen vår over.
Vi har hatt en fantastisk tur som jeg er sikker på min datter sent glemmer. Tror det er vannland som satte seg mest på minnet hennes..var ikke lett å få henne med hjem derfra siste dagen.

Nå er det husrydding og klesvask som står for tur...ikke like morro som å pakke ned.

Ang interiørbladet blir det utrolig spennende..jeg får bare vente å se om det ringer noen. Hadde jo vært utrolig artig