mandag 9. juni 2008

Endelig


.... har jeg omsider fått nye gardiner til kjøkkenet mitt. Det har lenge stått på listen min over ting som skulle gjøres, og på fredag kunne jeg hente de ferdig sydd i butikken. Det var ekstra hyggelig å kunne henge opp nye gardiner nå før helge, særlig fordi jeg skulle ha så mange "fremmedfolk" til gårds.
Dette første bildet viser litt av kjøkkenet med de gamle gardinene....



Så ser dere de nye. Er ganske fornøyd med resultatet :o)



Jentelaget jeg arrangerte her på lørdag gikk kjempefint. Brura var strålende fornøyd og kosa seg stort, noe som også de andre jentene gjorde.

Vi bakte flatbrød og lefser til den store gullmedalje og resultatet ble så klart upåklagelig ;o)


Jentene ble ikke så lite overrasket når de fikk hvert sitt eget forkle og jeg var vel enda mer fornøyd over at jeg i det hele tatt rakk å gjøre alt ( hvertfall nesten alt.....) som stod på huskelisten min.


Siden bryllupet på sanktansaften blir et "bunadsbryllup", så laget jeg en hatte-eske som bruden kan ha kronen sin i... , har en mistanke om at hun kan få god bruk for den.. ;o)


Bruden hadde en også overraskelse.....
I gamle dager hadde bruden gjerne flere brudepiker og ikke forlover som i dag. Det var vanlig at disse jentene hadde brudepikevalk og en slik valk hadde bruden laget til meg.
Se så flott den er. Denne skal jeg bruke i bryllupet :O)


Det ble en svært så lang dag og da jeg omsider kunne legge meg utpå natten var jeg godt tilfreds med hele arrangementet.
Nå gleder jeg meg bare masse til bryllupet og til å få være med på pyntingen og diverse:O)


22 kommentarer:

Gamlå sa...

Hei hei. Så flink du har vært. Alle var så fine med førklene du laget, og lefse ble det også. Kjøkken gardinene ble kjempe fine.

ha en fin uke

Tone sa...

Hei du - du er en dame etter mitt hjerte - du holder gamle tradisjoner ved like, og resultatet er jo upåklagelig!

Jeg har ikke glemt deg, men hagen tar så mye tiiiiiiiid!! - jeg lover å komme sterkere tilbake!

Flotte nye gardiner gitt!
Tone

christinasinteriør sa...

De gardinene ble veldig fine!!
Takk for koselige ord!!

Magny sa...

NYDELIGE gardiner! så dyktig du er.... og så koselig kjøkken! har ikke fått med med hvem som skal gifte seg???
dette var gøyt å lese!!
;O)
Klemmmss

Lyst på livet! sa...

Så sommerlige og lekre gardiner du har sydd! Syns nesten jeg kjenner lukten av sommer på kjøkkenet ditt jeg :-)

Ser ut til at dere hadde en fin jentekveld også! Morsom vri med baking!
Har butikken din åpent neste lørdag, dvs....21 juni? Mulig jeg får tatt meg entur da .-)

Ha en fin kveld du også!

Klem Torunn

Karna sa...

Skal si du er flittig, ble kjempe fint og lyst med de nye gardinene.

Inne har gått litt på høgg og belegg for tiden hos meg siden vi har hatt så fint sommervær, men det er vel kanskje på tide å ta seg selv i kragen...

Kos deg i sommersolen!

Hespe sa...

Tusen takk for kjempekoselig besøk...!!

Du, jeg er helt enig med deg - det er blitt litt for mange av de utfordringene etterhvert... I utgangspunktet synes jeg det er bare gøy, men nå har det altså blitt litt for mange på en gang. Burde vært fordelt litt over hele året, da hadde det vært bare gøy!!!

Så utrolig flink du har vært med forberedelser til bryllupet. Nydelige forkle du har sydd. Men du mener ikke at du har sydd forkle til hele "bøtteballetten"..?? Det er i så fall helt utrolig!!! Nydelig hatteeske du har laget også. Jeg blir helt imponert jeg! Kan tenke meg at dette blir et fantastisk bryllup. Ser for meg brudeferden i Hardanger jeg. Flott antrukket i bunader kommer dere innover en blikkstille fjord en vakker sommerdag... Så utrolig romantisk og idyllisk!! Kommer til å bli en fantastisk opplevelse, og skikkelig gøy for deg å få være forlover :o) Masse lykke til!!!

Har jo vært innom deg flere ganger tidligere, men ser at jeg ikke har fått lagt deg til på linkelista mi enda... Går "sporenstreks" inn nå, og legger deg til, for her vil jeg snart tilbake :o)

Ønsker deg en strålende torsdag!!

Klem fra Hildegunn :o)

chatrine sa...

Men...så hærlig med alle disse forkledene, med navnet å greier! Stilig!
Ser ut for at dere hadde det veldig kos!
Kjøkkengardinene dine ble jo nydelig! Lyst og fint!
Ikke den beste sommeren hos meg.. vind fra nordøst og ikke mer en 10-11 grader, ønsker meg sommer jeg nå! Er likevell ute å pusler litt i hagen, men med masse klær på!!!

Ha en finfin helg! Som er alldeles like om hjørnet;)
Klem fra chatrine:)

Jorunn sa...

ang gavealongen; send en mail til gavealong@hotmail.com

alvens kreative hjørne sa...

Hei !!

Godt,stort og koselig kjøkken :-) Så artig med flatbrødbaking :-) Bestemor var flink på det og de var verdens beste med godt smør på :-) skulle tatt flatbrødkurs,for rakk aldri å lære kunsten av henne. Så veldig fine ut dine hertfall :-) Ha en fin dag :-)

liven sa...

Kjempefine gardiner du har fått sydd!!
Ser så gøye ut disse bryllupforberedelsene deres. ikke rart bruden er fornøyd!!
Kos deg videre:O)

Tiril sa...

Kjekt med tradisjoner, veldig viktig.
Flatbrød baking har jeg aldri vert med på, men jeg selger utstyret, jeg har en kjøkkenavd. og
Før i tiden merket vi alltid når der var kurs på gang, kunne ikke skaffe nok takker, rute kjevler, fløyer o.s.v
men det har minket veldig, folk har ikke tid til denslags, å det er synd.

Nydelige gardiner på kjøkkenet ditt.Nydelig brudekrune, farmoren min var strilajente og giftet seg i bunad. ha en flott helg.

Hespe sa...

Ja, nå har sommeren her i Oslo tatt pause du. Brrrr!! Har akkurat skrudd på ovnen på kontoret mitt, sitter jo her og fryser...

Nå er det snart helg igjen, og godt er det. Siden været ikke er meldt så bra, så blir det vel litt pussel å drive på med i hjemmet..

Ønsker deg en strålende helg!!

Klem fra Hildegunn:o)

Drømmen om en eplehage sa...

Tusen takk for hyggelig kommentar i bloggen min!

Kjøkkengardinene dine var nydelige! Ble jo ett helt nytt kjøkken...
Høres ut som dere har hatt en koselig helg. Så flott å ta vare på slike tradisjoner. Alt skal liksom være så up to date og moderne i dag. Jeg prøver å etterstrebe det å holde fast på noe av det jeg selv vokste opp med. Ikke alltid guttene skjønner poenget, men det gjør ikke så mye så lenge de husker det når de blir voksen ;)

Må si du bor på en nydelig plass. Drømte selv en gang i min rødmende ungdom om å bli bondetuppe. Jeg fant med en bondeknøl, men han hadde ingen gård. En av to ting er ikke verst så jeg må si meg fornøyd! Hi, hi.

Nå roper lille hjertet som er ferdig å sove så nå er det full rulle igjen her.
Ha en god dag!
Klem

borghild sa...

Oi, du fikk jo et helt nytt kjøkken med nye gardiner!! Kjempefint ble det!:-)
SÅ koselig du hadde gjort det med egne forklær til alle jentene, kan tenke meg dere koste dere skikkelig, og både gaven du fikk og gav var jo helt fantastisk!! Bryllupet blir sikkert et syn med bunadskledde mennesker, det finnes jo ikke finere festklær!! Ha en super helg! Klem B:-)

♥ H@rmoni ♥ sa...

Så flotte gardiner! :O) Kjempesøte!
Kan forstå at damene ble glad for de fine forklene! Du er jo superflink!
:O)

Magny sa...

takk for titten, øliker også stemningsbilder. Mye fint her også ;O)
klem og god helg ....

tinemor sa...

Så flott og lyst det ble med nye gardiner!! I like!
Så bra alt ble vellykket. Skulle jo bare mangle at de ikke ble glade for de flotte forklærne. Du gjorde en kjempejobb!!!
Spennende med selve bryllupet da.
Fortsatt god helg!

ROSA E OLIVIER sa...

Piú giú, in fondo alla Tuscolana...

Salut, Heidi!

Albertines verden sa...

Heisan. Så lyst å fint det ble på kjøkkenet. Deilig med nye gardiner. Så moro med valken du fikk, den var skikkelig fin. Ha en fortsatt fin uke!

hannemor sa...

ehhh....her vet jeg faktisk ikke hvor jeg skal begynne!!!! Har lyst å kommentere hvert eneste innlegg..sååå mye fint! Og så kreativ du er da!
det er så kjekt å lese om skikk og bruk fra gammalt av,,vedr bryllup og andre sysler på et gårdsbruk! Huset ditt ser ut som det er klippet ut av en drøm...en goood drøm! (:
Jeg er så facinert av gamle slektsromaner, og ser nesten alt for meg når jeg ser bildene dine. Spesielt fra de fine gårdene...har du lest Folket på innhaug og bakom synger skogene??
Selv giftet jeg meg i Vinje kyrkje, og hadde festen på Rauland fjellstoge...selvsagt i bunad, med hardingfele og alt som hører til! (: det var tider det, selv om det ikke varte livet ut..! Har mine røtter i vinje, så var et naturlig valg den gang å ha gjestebud der.
Takker for visitt hos meg,,,jeg skal garantert tilbake til deg!! Takk for gleden du gav meg med dine bilder og tekster. (o:

Klem fra hannmor

Merete: sa...

Så utrolig fint det ble med nye gardiner. Det gjorde kjøkkenet mye mer lyst og åpent. Utrolig hva litt bytte av gardiner kan gjøre. :) Du hadde et kjempekoselig kjøkken foresten.