fredag 15. august 2008

Markens grøde og litt til


Nå har jeg virkelig forsømt bloggen min lenge. Tiden har rett og slett ikke strukket til.
Men nå er det straks skolestart og hverdagen blir igjen "normal" og etterhvert blir det vel mer tid til inneaktiviteter.

De siste dagene har vi høstet av markens grøde. Tidligere i sommer var 12-åringen vår ute å plukket masse bringebær og her om dagen var hun ute med bestemor å plukket blåbær.
Kjempeflott synes jeg. Er ikke selv noe glad i å plukke bær men liker veldig godt å ha hjemmelaget syltetøy og bær i fryseren.


Sopp synes jeg derimot det er artig å plukke. I dag har vi hatt en hyggelig skogstur og funnet en kurv med kantarell og litt fåresopp. Ummm... det er snadder det. Må nok noen turer til, det er jo så mye sopp for tiden og så greit å ha et lite forråd i fryseren.




Ellers ser det ut til at det er på tide å plukke ripsen også... Spørs om ikke 12-åringen vår kommer til å tjene noen kroner de kommende dagene...


Eplene er ikke riktig klare enda, de er fortsatt litt i sureste laget.




En deilig halvtime på verandaen har jeg også unnet meg i dag. Må bare nyte de dagene som er igjen av sommeren. Det har regnet så mye i det siste at de solstrålene som kommer igjennom skydekket må nytes.



Den gamle utedoen ... Artig å ta vare på.

Under min halvtime på verandaen dukket disse to rådyrene opp på jordet. Har sett de nesten hver dag i det siste. Det er nok mye godt nå å ta for seg av fra markens grøde :O)

Ha en riktig flott helg alle sammen :O)

22 kommentarer:

Kerstin sa...

Mmmmm deilige bær:O=) Blåbær og bringebær er mine favoritter.

Nydelige terasse bilder du viser. Ja utedoen må du ta vare på. Sjarmerende=)

Nyt helgen =)
Klem0)

Hespe sa...

Ja, dette så godt ut!! Så heldig du er somkan høste inn av av markens grøde. Mmmm, smaker ekstra godt med litt hjemmelaget syltetøy.

Ja, ikke sant - vi må ta vare på de siste dagene med snev av sommer. Høsten er i anmarsj, ingen tvil om det...!!

Ønsker deg en superduper helg - kooos deg masse!!!

Klemmer:o)

Bak en Sky sa...

Så koselige bilder!!!

Tulip sa...

godt med nyrørte bær. Har ikke plukket noe i år, det kom jeg plutselig på nå!!

Fint du har malt og ordent i campingvogna også!
Flink har du vært!

Tiril sa...

Ådette så herlig ut, det samme med meg, elsker bær, men jeg er hysterisk redd for huggorm, så jeg må få andre til å plukke til meg, eller kjøpe.
Kantareller det elsker jeg, se bare her hvor fint de tar seg ut.
Ja en må jammen nytte det som finns av markens grøde,
Her er et herlig sensommervær i dag, så det blir litt ut og inn , har litt å gjøre inne før jeg drar på messe til uken.
Men først skal jeg møte Hanne , en søt dame fra bloggen dukkehuset.
Gleder meg til det.
Ha en fin søndag.
Klem fra Tiril.

tinemor sa...

Vig, det ligger ved Odsherred, og før du kommer til Nykøbing. Du kjører ut av København, forbi Roskilde, og forbi Holbæk. Du følger skilt til Sjællands Odde hele veien fram til Vig. Men du skal altså ikke så langt som til Sjællands odde da. ;-)
Var det bedre beskrivelse?????

Lyst på livet sa...

Hei på deg!
Så koselig at du er tilbake igjen! Har vært innom deg flere ganger i sommer se.... :-)

Ganske riktig har jeg begynt som lærer. Skal undervise i interiør og utstillingsdesign på Mysen vgs. Var vikar i fjor og da det ble en stilling ledig ble jeg oppfordret til å søke. Jeg har trivdes så godt at den sjansen kunne jeg ikke la gå fra meg.
I tillegg skal jeg drive min egen virksomhet, stort sett meg å bygge opp møbelbutikker.
Så noe dautid tror jeg ikke det blir i høst heller....

Og så har jeg jo på mine turer opp til Sandstangen i sommer klartlagt hvor Bryggerhuset er, slik at jeg enkelt finner veien når jeg skal på shopping .-)

Vi prates!!

Klem Torunn

hannemor sa...

hallo Heidi, jada, nå er jeg på plass igjen! (: Blir nok ikke innlegg på meg hver dag akkurat, men kjenner at høstroen begynner å sige inn,,,tid for sofa, bøker, blogg og avslapning!

Så flott å kunne ha bær og sopp og frukt innen rekkevidde da...det er iallefall høstlige sysler, og jeg aldri har vært den store "syltetøysylteren", så har jeg masse minner om det! (:
Vet, jeg hadde avskrevet interiørmessene, for jeg skal ikke ha så mye av det fremover i butikken, men nå lurer jeg på å ta en tur likevel. Jeg trenger litt småplukk til hyllene mine, såper, dufter, lys osv. Men er jo redd for at jeg ender opp med alt for mye..hehe. Jeg trenger egenlig mest omgående leveringer jeg nå, og vet ikke hvor lett det er å få tak i det, men jeg har jo login hos flere leverandører, så kan jo bare bestille på nettet av de. Hadde vært litt gøy likevel og vært der, har ikke vært før! Så itilfelle jeg kommer, så er det på lørdagen!! DU får rope ut om deu ser meg da...hehe

Kjempesøt campingvogna ble!! (:

Ha en riktig kos kveld,,,vi blogges! Klem

liven sa...

Å så masse bær da!!
Ikke glad i å plukke jeg heller dessverre!! Har rørte jordbær i frysen men der er jo bærene kjøpt i butikken!! Utroolig godt å ta frem i løpet av høst og vinter!!

Så fint det er på terrassen din da!! Så koselig:O) Håper vi får noen fine dager utover!! I dag har det vært nydelig og varmt her!!

Liker veldig godt å male og pusse opp...........og så har jeg heller ikke små barn lenger!!

Ha en fin kveld og en ny uke:O)

Fjordheim sa...

Hei, Takk for hilsen hos meg.
Det gir meg litt lyst til å ta en tur ut i skogen når en ser de gode blåbærene. Men jeg liker ikke å være i skogen alene, så da blir det vel helst ikke noe. Jobber så mange ettermiddager så det er ikke lett å få til en tur sammen med min kjære.
Litt av et bryllup dere har vært i. Skikkelig gammeldags brudeferd. Skikkelig koselig.
Campingvogna ble flott.
Nesten så jeg ønsker meg ei campingvogn igjen. Bare for å få pusse den opp.
Ha ei flott uke :)

Tone sa...

Hei, og velkommen tilbake!! :-)
Håper du har hatt en flott sommer, og at batteriene er ladet!
Åker og eng er fantastiske naboer, - fred for sjelen, og nytelse for ganen.
Ha en fin uke, nå er vi alle i gang med hverdagen!
Tone

borghild sa...

Det er jo stas å plukke bærene sine selv, eller soppen for den saks skyld:-) Smaker mye bedre også;-) Kroken din på verandaen var bare kjempekoselig, likte så godt fargene på tekstilene, og ser godt for meg en kopp mocca og en god bok der:-) Klem B:-) (PS jeg har heller ikke lest instruksjonsboka, kommer nok til å ta litt tid før jeg gjør det også, hvis jeg i det hele tatt gjør det;-)

Tulip sa...

Det med å lage bildecollage er ikke så vanskelig:
bare laster opp flere bilder i innlegget, klikker på dem og forminsker dem ved å dra hjørnene innover.
Så plasserer du dem der du vil han dem.

Ha en fiin kveld videre...

Nr. 5 sa...

Heisann, og takk for koselig kommentar på bloggen min :)
De bærene så sjikkelig gode ut. Nå er det tomt på vår ripsbusk, og det blåbærtreet vi har har ikke gitt så mye bær i år, for vi flyttet det til et annet sted i hagen, så det trenger nok litt tilvenningstid. MEN neste år :)

Jeg kommer snart innom igjen

Klem fra nr. 5

Hulda sa...

Så deilig det så ut med kurven full av kantareller, jeg syns de er så gode! Fint bilde også. :) Ser koselig ut på terrassen hos dere.

Koselig at du likte merkelappene, aller er til salgs. :)

Tone sa...

Hei Heidi!
Har du åpent i bryggerhuset ditt lørdag midt i september? (13.9)
For da kommer Hanne, Torunn og meg nemlig! :-)
Et aldri så lite bloggtreff igjen - har du åpent da...?
Tone

Tone sa...

Hei Heidi!
Har du åpent i bryggerhuset ditt lørdag midt i september? (13.9)
For da kommer Hanne, Torunn og meg nemlig! :-)
Et aldri så lite bloggtreff igjen - har du åpent da...?
Tone

MOLLY sa...

Ja, det må jeg si er litt av noen omgivelser:)) Kos deg med markens grøde;)

Gamlå sa...

Heisann. Bær er bare så godt, og som deg så er jeg nok ikke dem som er for glad i å plukke dem. Tror jeg ikke er tålmodig nok. Sopp derimot kunne jeg nok tenkt meg å plukke, men jeg rett og slett ikke hvor jeg kan finne dem.
Ha forsatt ein fin dag.
Gamlå
PS så koselig du har det i uterommet ditt.

Smineset sa...

Åååå så godt det ser ut. Har så lyst til å plykke sopp selv, men finner aldri noen.. hmmm :-( Men blåbær derimot! Lekre bilder.

Har ikke vært hos deg før,men så deg inne hos nr. 5.

God helg til deg! :-)

Synnøve sa...

Hei hei! Takk for koselig kommentar hos meg :) Badesaltet har jeg laget så enkelt som at jeg har kjøpt grovt havsalt på butikken, og blandet det med tørket lavendel. Mulig det finnes mer fancy måter å gjøre det på, men det var den enkleste ;) Helt enig med deg, det er noe herlig med å ha hjemmelaget syltetøy etc i fryseren, og kose seg med det utover høsten og vinteren... Fortsatt god helg til deg! Synnøve :)

Gamlå sa...

Hei hei, Det ligger noe til deg i bloggen min.
Gamlå