mandag 25. august 2008

Storstua

... i huset vårt er ikke så ofte i brukt. Slik var det i "gamle dager" og slik er det fortsatt. Men når vi får "fremmed-folk" til gårds åpner vi stuene :O)

For ca et år siden pusset vi opp denne stua og valgte da farge på vegger og gulv slik at sofaene skulle passe. Vi har en veldig gammel biedermeier-sofa som svigermor i sin tid har restaurerte.
Den ønsket vi å bevare slik den er.








De gamle gardin-holderene måte vi jo bare bruke. Synes de er så flotte.




Vi ønsket å bevare mest mulig av det originale i stua. Denne flotte vedovnen og muren bak er beholdt slik det alltid har vært. Jeg skulle nå gjerne malt muren jeg da, men husbonden var ikke åpen for diskusjon når det gjaldt dette..., dessverre. Men, jeg synes ikke helheten på rommet ble så aller verst alikevel.


Obs...., så var det dette med styling da.... Kunne med fordel ha vært gjort her ser jeg...
Ellers - fine detaljer på vedovnen.



Til tross for at det er over et år siden vi ble ferdige med oppussingen av storstua er det fortsatt ting som mangler. Lamper hadde vært fint..., men det er ikke enkelt å finne lamper som skal passe inn synes jeg. Vi håper at de perfekte lampene befinner seg på et loppemarked eller hos en antikvitets-handel... Vi får se....

Til slutt i dag; Tusen takk for awardene Harmoni og Gamlå. Det er så koselig å få positive tilbakemeldinger enten det er i form av award eller en kommentarer. Tusen Takk !! :O)
Det er sååå mange av dere flotte bloggere som fortjener en award, men det ser ut til at de aller fleste allerede har fått disse awardene, slik at jeg velger å ikke sende de videre denne gangen.

24 kommentarer:

Gamlå sa...

Så flott stue dere har, den var bare nydelig. Ovnen var jo bare et syn for å ikke snakke om alt det andre du her viser oss.
Ha en fin kveld
Gamlå

Kerstin sa...

For en stue, den var virkelig flott. Så moro det må være å ha en fin stue en kan be besøk inn i=) Ovnen var jo et syn for guder:O=)

Likte veldig gdt dekoreringen på bordet ditt også jeg da:=)

Nydelig alt smamen !
Klem Kerstin

LISBETH---<-@ sa...

Fasinerende med finstue, rart å tenke på at før stod den stort sett til pynt...
Nydelig hos deg.
Klem

Magny sa...

herlighet... har du denne ovner så er du dritheldig!!!
og det svære speilet...
LUCKY YOU.~.'.~'¨---

BARE DET Å HA EN FINSTUE ER JO LUXUS!
klem og fiiiin uke...

MOLLY sa...

Fy fasan så fiiiiint!!!! Og jeg bare digger de fargene på interiør, og møbkler. Klart du ikke måtte forandre møblementet!!!
Jeg kommer gjerne på besøk i stro stua...jeg er jo "fremanfolk"...hihi;)

Anniche ♥ sa...

Så nydelig en stue , ble jammen rent nostalgisk jeg !! Må være et fantastisk hjem dere har :))

klem

Lyst på livet sa...

Fy søren! Jeg vil også bo på gård!!

Storstue var bare heelt nydelig!Og i likhet med Molly får jeg bar si; "Jeg er jo fremmendfolk!" Hehe...
Har bare så sansen for fargene du har brukt og jeg syn sdet var stilig med den knalle fargen bak ovnen jeg da!

I den nye jobben går det fint! Men, det er travelt og ikke skjønner jeg når jeg skal rekke å drive mitt eget ved siden av....sukk... Kommer tid kommer rom....eller noe i den dur!

Ikke lenge til vi kommer på besøk til deg heller nå! Gleder meg til å se hva du har i Bryggerhuset!

Klem Torunn

hannemor sa...

Hei igjen. Så kjekt å ta vare på gammel stil i "finstua" Slik var det i dette huset jeg knipset bilder i også,,en av stuene ble bare brukt til fest, og til jul. Nei det ligger ikke her, det er i eidsvoll,,,og der er det mange flotte gårder å se!

ha en fin Uke Heidi..klem fra Hanne

Karna sa...

Herlighet for et staselig rom, fantastisk flott!
Nydelige møbler, gardiner og ovn!!

Tone sa...

Hei, så fin stue dere har!!!
Skjønner godt det er til det kjem framandfolk til gards. Noen og en hver av oss skulle sikkert ønske seg å lukke inne rot og unger og skolesekker, sko i kryss og tvers og playstation her og der...og si: velkommen hit inn......og så er det RYDDIG!! Det sku vært no...
Ha det bra så lenge!
Tone

Tiril sa...

Du værden, dette var staslig, mange flotte ting her , ovnen var et syn for guder, gardinene mmm er det råsilke?
Skulle gjerne vert gjest her, kjekt at noen tar vare på slikt.

Trude sa...

Heisann,koselig med hilsen fra deg på bloggen min. (skoposen skal til en som heter Heidi (",)
Så mange fine møbler og detaljer det er i storstua deres. Lekkert!
Stikker innom igjen jeg, ha en fin kveld.

Magny sa...

hei..
takk for hilsen!
denne teksten er vegg ord-klistremerke, kjøpt på Farmors Hus.
Gå inn på internett www.farmorshus.no
Ho sender sikkert om du vil ha, er grei sånn...
svært dekorativt, spriter opp møblene~'~'~
klem og fin kveld...

liven sa...

Så nydelig" gammel" stue dere har!!
Så flott at den må være bare til best:O)

Nydelig ovn!!

Ha en fin kveld:O)

prinsessa1976 sa...

En virkelig nydelig stue:O)

Camilla at home sa...

Kjempeflott stue!!

Miamor sa...

Nei og nei SÅÅ trivelig det var i storstua!! DEN Biedermeiersofaen tok jo kaka da!!

Skal kose meg litt inne hos deg nå, selv om det egentlig er natt!!

:) fra Miamor

Hulda sa...

Så flott stue, med mange fine detaljer. Falt for lysbrettet ditt, så at du har en fin vase i fattigmannssølv på det. Jeg har hatt en slik vase, men var uheldig å knuse den. Hvor har du kjøpt din? Kanskje du har mulighet til å hjelpe meg? Skulle så gjerne hatt tak i en ny..

MOLLY sa...

Innom for å ønske deg en flott helg i den nydelig stua di:)

Hulda sa...

Hadde vært flott om du kunne kjøpe hvis du kom over en. Fint om du sier fra først, i tilfelle jeg har fått tak i en her. De var utsolgt her også..

Tove sa...

Tusen takk for kommentar om butikken min, er bare liiit treg med å svare... Butikken ligger i Porsgrunn

Så flott og "ærverdig" storstue! Nå skal jeg kose meg med å lese bakover her:)

Ha en flott helg!

Anette sa...

For et flott hjem og en herlig blogg! Jeg kommer garantert tilbake og legger deg til hos meg :) Nyt søndagen videre!
Hilsen Anette

CosiFanTutta sa...

Fantastiske bilder, og flott stue! Likte ovnen din! Regner med at den ikke er i bruk daglig, eller?
Det er sikkert mye å gjøre på en gård, så du skulle hatt et signle hauz et stille sted - helt for deg selv :o)

disa sa...

徵信社,尋人,偵探,偵探社,徵才,私家偵探,徵信,徵信社,徵信公司,抓猴,出軌,背叛,婚姻,劈腿,感情,第三者,婚外情,一夜情,小老婆,外遇,商標,市場調查,公平交易法,抓姦,債務,債務協商,應收帳款,詐欺,離婚,監護權,法律諮詢,法律常識,離婚諮詢,錄音,找人,追蹤器,GPS,徵信,徵信公司,尋人,抓姦,外遇,徵信,徵信社,徵信公司,尋人,抓姦,外遇,徵信,徵信社,徵信公司,尋人,抓姦,外遇,徵信,徵信社,徵信公司,尋人,抓姦,外遇,徵信社,徵信,徵信社,尋人,偵探,偵探社,徵才,私家偵探,徵信,徵信社,徵信公司,抓猴,出軌,背叛,婚姻,劈腿,感情,第三者,婚外情,一夜情,小老婆,外遇,商標,市場調查,公平交易法,抓姦,債務