onsdag 16. september 2009

Norsk kylling foret på kjærlighet..

...og smaken av Norge
Ja, nå synes jeg at vi har all grunn til å vært kry.
Som en av tre produsenter av Liveche-kylling er jeg bare nødt til å skryte litt av dette produktet .


På lørdag ble nemlig Livechekylling bryst, i konkurranse med 40 andre produkter, kåret til Østfold fylkets beste landbaserte råvare. Dommerne påpekte at vi vant på et ekstra saftig og mørt kjøtt med en særegen smak og dessuten at størrelsen som er opp mot en halv kilo gikk i vår favør. Ikke nok med at bryststykket gikk helt til topps, lår av samme kylling fikk også hederlig omtale og havnet på andre plass. Dette var kjempemoro :))


En av årsakene til at kyllingen har en særegen smak, er blant annet at den er foret på kjærlighetsurten løpstikke (Liveche på fransk) samt et ellers 100% vegetabilsk for.


Den lever dessuten mer en dobbelt så lenge som vanlig slaktekylling som vi kjøper i det velkjente gule begeret, den følger en naturlig døgnrytme og bor i hus med god boltreplass og vinduer (ikke kunstig lys) og den har egen luftegård.

Som dere forstår har den mange fasiliteter og gode oppvekstvilkår; altså foret på og med kjærlighet ;)


Liveche-kylling har vært produsert i mange år og var den første gourmetkyllingen i Norge som fikk Matmerks spesialitetsmerke, noe som betyr kvalitet. Det er riktignok kun de siste par årene produktet har vært tilgjengelig i butikkenes sortiment, men i restaurantbransjen har kyllingen blitt mye brukt. Blant mange kokker er produktet et førstevalg og for andre gang på 7 år var Liveche-kyllingen hovedrett i NM i kokkekunst i Ålesund.

Oj,oj…. mye skryt gitt… men det tåler dere vel… Har du ikke smakt denne kyllingen så løp å kjøp da vel. Det kommer til å bli et riktig herremåltid, det er jeg sikker på :))



Nå går veien videre til landsfinalen i ”Det norske måltid – jakten på smaken av Norge” i Stavanger i november og det blir jo veldig spennende.

Ha en fortsatt flott høstuke folkens. Her de Indre har vi strålende vær for tiden. Herlig :))

7 kommentarer:

Hulda sa...

Heisann :) Leste nettopp ditt forrige innlegg, og ble helt imponert over arbeidet dere har gjort for å få i gang denne skjønne butikken din! Dette må virkelig være extreme makover! Så flott det er blitt!!

Lyst på livet sa...

Dette blir spennende Heidi! Leste om dere i lokalavisa i dag .-). Jeg kjøper kyllingen rett som det er, og ja, det er det beste jeg har smakt av kylling! Og litt morsomt er det jo, å lese på baksiden om den kommer fra dere eller fra Svenneby`s :-)

Bryggerhuset ser også fantastisk ut! Gleder meg til å komme å se i rl en dag utpå høsten.

Klem

Tone sa...

Hei!!
ja jeg har kjøpt Liveche-kylling flere ganger, senest forrige uke, - og da jeg stod der og lagde noe godt til lørdagskvelden, med glasset på benken...gå skålte jeg til deg!
Lykke til !!!

Har du bryggerhuset åpent midt i uka for tida....? Jeg er hjemme og en oppmuntrings shopping tur kunne gjort seg - gleder meg SÅ til å se det igjen i ny utgave!

tone

Albertines verden sa...

Sååå deg i avvvisa!
Har du tid til en kaffe til uka?
God helg!

Anonym sa...

hvorfor ikke:)

eli sa...

Hei.
Flott at noen produserer kylling som lever mer natulige liv! Jeg har et spørsmål som jeg ikke vet om du kan svare på: Det er for tiden så mye snakk om (og forskning på!)dette at forholdet mellom Omega-3-fettsyrer og Omega-6-fettsyrer både i egg og fjærkre, kjøtt og melkeprodukter har blitt så endret ettersom det industrialiserte jordbruket har bredt om seg, ved at disse jordbruksproduktene nå inneholder så mye mer Omega-6 i forhold til Omega-3 enn det de gjorde før. Vet dere tilfeldigvis noe om forholdet mellom Omega-3 og Omega-6 i de kyllingene dere forer opp? Vennlig hilsen, Elisabeth

Magnus sa...

Hei,

Det er veldig fint at det finnes mer humane (og velsmakende!) alternativer til den helt industrielle kyllingen.
Jeg savner allikevel et norsk alternativ til f.eks. de franske Label Rouge-kyllingene, som vokser mye saktere. Liveche-kyllingene er som kalkuner i forhold, selv om de lever like lenge!

Dere bruker Ross-rasen? Har det vært noen forsøk med mer tradisjonelle saktevoksende raser i Norge?

Hilsen en engasjert forbruker og Slow Foodist.